قطار ویلچر
موضوع: الهیات و معارف اسلامی

بسم الله الرّحمان الرّحیم

قطار ویلچرها

قبلا در جلسات توجیهی عمره در مدینه  به زائرین یاد آورشده بودم که اعمال عمره را بعد از نماز صبح انجام می دهیم زیرا شب که  به مکه می رسیم خسته و دیر وقت است.

در مسجد شجره که پنج کیلو متری مدینه  و میقات اهل مدینه و محل پوشیدن لباس احرام است، حجاج محرم می شوند، باید شب به مکه برویم، زیرا ماشین آقایان سر پوشیده است و آقایان نباید روز حرکت کنند، زیرا یکی از محرمات احرام سایه بان قراردادن هنگام حرکت است، اما درمحل توقفگاه بین راه، مکه، عرفات ومنی که محل توقف حجاج است، مانعی ندارد که زیر سقف حرکت کنیم.

بعد از نماز مغرب که سه رکعتی وعشا که دو رکعتی خوانده می شود، حرکت کردیم، شام را در داخل اتوبوس خوردیم بعد از طی دویست کیلومتر به استراحتگاه بین راهی رسیدیم، نفری یک نوشابه دادند، بعضی ها نوشابه ها را با چای عوض می کردند، بعد از نیم ساعت توقف مجددا حرکت کردیم، ساعت یک بامداد بعد از چهارصد کیلومتر راه از مدینه تا مکه، وارد حرم امن الهی شدیم، با ذکر صلوات حجاج از خواب بیدار و بسیار خوشحال شدند که، به مکه رسیده اند، اتوبوس خیابانهای مکه را طی کرد و به هتل رسید. ساکها را خدمه هتل از اتوبوس تخلیه و به هتل آوردند، مدیر هتل توضیحاتی پیرامون اتاقهای هتل داد و به زائرین گفتم، که بعد از اذان صبح شما را از خواب بیدار و بعد از نماز در هتل و صرف صبحانه برای اعمال عمره، به مسجد الحرام می رویم، و آنان که توانایی انجام اعمال را بدون ویلچرندارند بعد از شام به کمک دوستان جوان انجام می دهیم. بعد از استراحت مختصرشبانه و صرف صبحانه با سه اتوبوس همگی به طرف مسجد الحرام حرکت کردیم بعد از خواندن دعای ورود به مسجد الحرام به زائرین گفتم چشمهای خود را به زمین بیندازند و تا  نگفته ام به جایی نگاه نکنند همین که چشمتان به کعبه افتاد یک آرزو بکنید، انشا الله که مستجاب خواهد شد و بهترین دعا این است که خداوندا هم چنانکه مرا وارد مسجد الحرام نمودی بدون حساب وارد بهشت گردان و همسایه رسول الله قرارم ده، مقابل کعبه که رسیدیم به آنان گفتم الان به کعبه نگاه کنید، منظره با شکوهی بود از طرفی همه زائرین خود را روی زمین انداخته بودند و سجده شکر بجای می آوردند در حالی که نمی توانستند جلوی گریه و بغض خود را بگیرند و بلند بلند گریه می کردند، زائران دیگر کشورها، دور آنان حلقه زده بودند واز گریه آنان اشک می ریختند، صحنه بسیار احساسی و جالبی بود، کعبه ای که سالیان دراز در انتظارش بودند، کعبه در میان مسجد الحرام جلوه گری می کرد و مردمی که به دور آن به طواف مشغول بودند منظره زیبای را گرفته بود.

بعد از بجا آوردن سجده شکر و دو رکعت نماز تحیت مسجد ( سلام به مسجد) پشت مقام حضرت ابراهیم (ع) مستقر شدیم توضیح مختصری راجع به شرح اعمال عمره مفرده و مسیر حرکت دادم و متذکر شدم که اگر دیشب وارد مسجد الحرام می شدیم مسجد به این خلوتی نبود و شما هم خسته و خواب آلود و گرسنه اما اکنون با استراحتی که انجام داده اید و حجاج دیگر کشورها بعد از نماز صبح مسجد را تخلیه و به منازلشان رفته اند، اکنون مطاف خلوت و آماده اعمال شما شده است.

به زائرین گفتم، که اعمالمان نهایت سه ساعت به طول می انجامد اگر کسی احیاناً از ما دور افتاد، محل استقرارمان همین جا خواهد بود.بعد از اعمال به طرف هتل حرکت کردیم.

بعد ازظهر جلسه کنترل نهایی اعمال عمره را برگزار و از جوانان تقاضا کردم کسانی که مایلند و دوست دارند، که دوباره خداوند آنان را دعوت کند و به مکه بیایند کلیدش این است که امشب مسن ترها را یاری کنند تا آنان، بتوانند اعمال شان را به راحتی انجام دهند، از قضا، دراین سفر بیش از ده نفراز زائرین احتیاج به ویلچر داشتند شب بعد از شام با بیست و پنج نفر از جوانان برومند و افراد مسن با ویلچرها به مسجد الحرام حرکت کردیم، کار خیلی سختی است، هر یک از افراد باید ویلچر را جمع کند و وارد ماشین قرار دهد تصور کنید یازده ویلچر داخل یک اتوبوس چه منظره ای دارد از اتوبوس پیاده شدیم و قطار یازده واگنی ویلچرها را به راه انداختیم و وارد مسجد الحرام شدیم، سجاده ام را کنار دیوار بین رکن یمانی و رکن حجرالاسود انداختم یازده نفر از افراد را برای طواف دادن انتخاب نمودم و یازده نفر را برای سعی بین کوه صفا و مروه ، نیت هر نفر را یک به یک ،  گفتم و به جوانان متذکر شدم که افراد را از پشت مقام حرکت طواف دهید تا ویلچرها به پای زائرین دیگر اصابت نکند و زخمی نشوند.

بقیه افراد کنار من نشستند و مشغول تلاوت قرآن و نماز شدند تا نوبت کمک کردن ویاری آنان برسد، بعد از نیم ساعت دوستان آمدند بعد از پرسش، از صحت انجام اعمال آنان، یازده نفر بعدی، برای سعی بین صفا و مروه آماده شدند، بعد از گفتن نیت بطرف مسعی رفتند بعد از یک ساعت و انجام اعمال سعی و تقصیر یکی پس از دیگری به محل استقرار رسیدند و جوانان گروه اول  دوباره، آنان را برای طواف نساء و نماز به مطاف بردند.

گروهی که از سعی آمده بودند مشغول تلاوت قرآن و نماز شدند.

شب از نیمه گذشته بود و وقت نماز شب بود یازده رکعت نماز شب چهارتا دو رکعتی بنام  نماز شب و دو رکعت نماز بنام نماز شفع که بدون قنوت است و یک رکعت نماز وتر که در قنوت آن سیصد بار استغفرالله و دعا برای چهل مومن و سیصد بار العفو گفته می شود، را خواندم. تصور کنید نماز خواندن با نگاه کردن به کعبه و نسیم خنک نیمه شب مسجد الحرام چه لذتی دارد.

بعد از آمدن همه افراد مسن و جوانان برومند یاری رسان به زائرین از خداوند طلب مغفرت و بازگشت دوباره برای آنان نمودیم که به مهمانان خدا کمک و یاری کردند.

خداوندا زائران خانه ات را و کسانیکه به آنان کمک می کنند همه ساله حج تمتع روزی و دعوت نما ، آمین یا رب العالمین.